Etusivulle Home Page FINN FEST  23. - 27.7.2008  DULUTH, MINNESOTA

Raakel Laihanen

Päivitetty 14.08.2008
Maanantai  21.7.2008

Heinäkuun aamu oli pilvipoutainen, kun lähdimme Valkeakoskelta kohti Helsinki Vantaa lentokenttää. Saimme sieltä boarding  passit aina Duluthiin saakka. Siinä kerrotaan istumapaikka ja  koneen lähtöaika, mutta ei välttämättä porttia mistä kone lähtee. Sen näkee suurilta ruuduilta lentokentillä. Lähtöselvityksessä minulta otettiin pois piikkikampa ja silmänmeikinpuhdistusneste, vaikka pienen muovi pullon pohjalla oli tilkka ainetta,  mutta siellä ratkaisee pullon koko ei se paljonko siinä on tuotetta. Taistolla oli linkkuveitsi pullonkorkin avaajayhdistelmä,  kallistelivat päätänsä ja totesivat,  että linkkuveitsen terä on niin lyhyt että hän sai pitää sen.

Pääsimme onnellisesti Amsterdamiin, ja  muutaman turvatarkastajan kysymyksen jälkeen menimme koneeseen, joka lennätti meidät Minneapolikseen. Amerikan mantereella jouduin taas tarkempaan syyniin,  koska lonkassani on implantti ja siinä on  terästä. Siinä ei puheet ja dokumentit auta he tutkivat itse, mutta hyvin ystävällisesti. Muistimme kääntää kellon viisareita taakse päin noin 9 tuntia.

Ilma oli kaunis ja sopivan lämmin, kun saavuimme Duluthiin kello16.30, ja meidät toivotti tervetulleeksi lentokentällä  meidän kaukainen sukulaisemme Mary Lukkarila. Mary pyysi meitä illalliselle äitinsä luokse jo samana iltana.  Veimme laukut hotelliin ja lähdimme saman tien Maryn kyyditsemänä. Maryn äiti puhui hyvin Suomea ja ilta meni nopeasti ja unohdimme,  että olimme hyvin väsyneitä. Mary vei meidät kiertoajelulle ennen hotelliin paluutamme ja oli mukava huomata,  kuinka lipputangoissa liehui paljon Suomen lippuja. Puolen yön tietämissä menimme nukkumaan.

Tiistai 22.7.2008

Väsytti herätä aamiaiselle kello 9.00, mutta menimme kuitenkin ja sen jälkeen peiton alle nukkumaan pois aikaeroa. Lähetimme tekstiviestejä  Suomeen ja kerroimme,  että olemme päässeet perille.  Hotellihuoneessamme  oli pehmeät leveät sängyt, silitystarvikkeet ja jäähdytysjärjestelmä, kahvinkeitin, teetä,  kahvia, sokeria ja maitojauhetta.  Näkymä ikkunoista oli suurelle Lake Superion järvelle. Iltapäivällä lähdimme kaupungille katselemaan juhlapaikkaa ja pienille ostoksille. Hotellimme lähellä oli paljon pieniä kauppoja ja ravintoloita, mutta ruokakauppa oli suuressa ostoskeskuksessa kaupungin ulkopuolelle niin kuin Tampereen lähellä  Lempäälässä Ideapark.

Keskiviikko 23.7.2008

Finnfest  juhlan avattiin DULUTH ENTERTAINMENT AND CONVENTION CENTER hallissa, keskiviikkona kello 19.00. Juhla aloitettiin Maamme laululla ja sen jälkeen Amerikan kansallislaulu. Se oli komeaa ja juhlavaa, kun Vetelin poikakuoro, Järvenpään singers  ja orkesteri soittivat ja lauloivat.  Puheet pidettiin englanninkielellä yhtä runoa ja Maammelaulua ja Arvon mekin ansaitsemme laulua lukuun ottamatta. Lopuksi laulettiin Arvon mekin ansaitsemme kaikki yhdessä. Juhlassa tapasimme Maryn äidin ja hänen siskonsa  ja muutakin perhettä. Suomenkieltä kuului monelta suunnalta.

Menimme vielä illan päätteeksi Harborside Ballroom iltamiin, joka oli samassa suuressa rakennuksessa. Siellä soitti ja lauloi Ameriikan poijat. Saimme tanssia  tangoa, valssia, humppaa, jenkkaa, polkkaa,  foxtrottia ja fuskua.  Iltamissa tapasimme uusia suomensukuisia ystäviä nimeltään Paula Hern, Aarre Kangas, Jorma Isoniemi,  Joycc E. Ilola ja Anneli ja Anssi Rannikko. Väsyneenä puolenyön maissa kävelimme noin 0,5 km matkan hotelliimme.  Ilta oli täydellinen.

Torstai 24.7.2008

Torstaina aamiaisen jälkeen riensimme juhlapaikan torille. Siellä oli myynnissä Marimekkoa, Kalevala korua, paljon muuta ja esiteltiin Suomalaista saunaa.  Torilla oli ohjelmaa laulua, soittoa ja voi myös tanssia.  Ostimme Finnfest  t- paitoja ja kasseja tuliaisiksi ja aterioimme juhlapaikan ravintolassa. Illan päätteeksi menimme tanssimaan Lake Superin J ? K: n  ja  siellä soitti May Prachar  Band, Hilkka Helena ? Heikki Perttu.

Perjantai 25.7.2008

Perjantaina menimme ystävien kanssa juhlapaikan Arenaan, koska sinne tuli presidenttimme  Tarja Halonen ja paljon yliopistoväkeä. Pentti Arajärvi istui etupenkissä, mutta Tarja Halosen tuloa en huomannut, koska hän tuli yliopistoväen komeasti puetussa kulkueessa. Presidentti Tarja Halonen vihittiin Minnesota Duluthin yliopiston oikeustieteen kunniatohtoriksi. Maammelaulu ja Amerikan kansallislaulu kuulosti vielä juhlavammalta kuin avajaisjuhlassa. Saimme laulaa mukana. Kuulimme  lappalaisten joikua ja katselimme intiaanien taikatanssia puheitten lisäksi.

Puolelta päivin menimme kuuntelemaan Sinivalkoinen veteli boys choir Auditoriumiin. Pojat soittivat lauloivat suloisesti. Mukana oli myös pieniäkin poikia. Kuoroa johti Simo Kangas.

Suomalainen Osmo Vänskä ja Minnesota orchestra soitteli Rautavaaran, Ahon ja Sibeliuksen sinfoniota. Kuulosti jossakin vaiheessa, kuin kurjet olisivat muuttaneet ja vaakkuneet mennessään. Se oli niin luonnollisen kuulosta, että jäin miettimään, että saako soittimilla aikaan sellaisia ääniä. Tarja Halonen seurueineen oli myös konsertissa. Illalla vielä menimme ystäviemme kanssa tanssimaan.

Lauantai 26.7.2008

Lauantai aamuna menimme torille,  jossa vieraili presidenttimme  Tarja Halonen. Siellä  torikansan joukossa hän kuljeskeli. Monet joskus suomesta muuttaneet henkilöt tulivat jututtamaan meitä ja  kertoivat kyyneleet silmissä omat tarinansa. Sitten päiväunille ja illalla tanssimaan.

Sunnuntai 27.7.2008

Sunnuntaina aamiaisen jälkeen lähdimme Finnfestien päätöstilaisuuteen. Jumalanpalvelukseen emme jaksaneet herätä. Vetelin poikakuoro lauloi,  kuulimme kiitos puheita ja palkittiin ansioituneita henkilöitä.
Menimme ravintola Green milliin aterialle. Palvelu oli erinomaista ja ravintolan tarjoilijoilla oli Suomenliput rinnassaan. Kokeilimme vielä illalla hotellimme uima-allasta ja sitten nukkumaan.

Maanantaina 28.7.2008

Aamulla lähdimme ostoksille suureen kauppakeskukseen Anneli ja Anssi Rannikon kyyditsemänä. Ostimme poikamme tyttärille tuliaisiksi i-podit ja pojallemme ja Taistolle edullisia  kauluspaitoja. Kuljeskelimme ja katselimme ja  söimme ravintolassa hyvää lihaa ja herkullisia salaatteja. Illan päätteeksi tutustuimme kauniisti kukkivaan Ruusupuistoon.

Tiistai 29.7.2008

Tiistai aamuna meitä tulivat  hakemaan Joyce Ilola, Aarre Kangas ja Jorma Isoniemi. Katselimme korkealta mäeltä kaunista nostosiltaa ja kuinka sen alta tulivat suuret valtamerilaivat satamaan. Rannoilla oli paljon purjeveneitä. Duluth on rakennettu Lake Superion järven rannalle mäen rinteeseen. Iltapäivällä menimme Joyce Ilolan kotiin drinkille ja illan päätteeksi ravintolaan aterioimaan.

Keskiviikko 30.7.2008

Lähtö aamuna uudet ystävämme Anssi ja Anneli Rannikko tulivat meitä hakemaan hotellistamme. Kävimme tutustumassa heidän kotiinsa ja sieltä Duluthin lentokentälle. Aivan siinä tuli kyynel silmään erotessamme heistä.

Minneapoliksen lentokentällä muuttivat lähtöporttia vielä tuntia ennen lähtöä, mutta  Taisto kuuli  sen kuulutuksen ja niin siitäkään ei tullut ongelmaa. Turvatarkastajat päästivät meidät hyvin vähillä kysymyksillä aina  Helsinkiin saakka.

Finnfest tapahtumassa olisi ollut  konsertteja, tanssikursseja, näyttelyitä ja luentoja eri aiheista, mutta ei millään  ehtinyt mennä kuuntelemaan. Saimme tiedotteen uudesta Finnfest USA 2009 Cruises North to  Alaska. Web side is www.finnfestusa2009.com. Ihmiset olivat hyvin ystävällisiä  avuliaita ja vieraanvaraisia.

Matkamme oli hyvin onnistunut opettavainen ja mielenkiintoinen ja nyt haluan kiittää kaikkia amerikkalaisia uusia ystäviämme ja Jaakko Jurvansuuta   avusta jonka saimme.